ČLÁNKY: Koučink pro zvýšení sebevědomí žen? Opravdu? Sebedůvěra jako vedlejší efekt Kde začít? Pojmy Metodologie dotazníku Věk a vzdělání účastnic výzkumu Dotazníky I. část
ČLÁNKY: O dotaci 50.000 Kč na Vaše vzdělávání
aktuality k digitálnímu vzdělávání
Instagram - motivační citáty
Srpen 2024
Vítám Vás v sekci blogu, který čerpá inspiraci z mé závěrečné MBA práce s názvem :
„Využití koučovacích technik pro posílení sebehodnoty a zvyšování sebevědomí u žen ve středním věku.“
Tento blog vznikl z touhy sdílet své poznatky a zkušenosti v oblasti koučování, které mohou pomoci ženám najít vnitřní sílu a posílit svou sebehodnotu.
Koučink mi úplně obrátil život vzhůru nohama a byla (je) to posledních pár měsíců celkem jízda. Skončila jsem po 20,5 letech s jistotou zaměstnance ve farmacii a začala jsem pracovat na volné noze. Ano, koučink zdánlivě dělá spousta lidí a firem. Ale pokud se Vám podaří najít v životě kouče, který se řídí principy ICF (Mezinárodní koučinkové federace), věřte mi , že dokážete neuvěřitelné věci.
Nyní se věnuji nejen životnímu koučinku, ale cesta mne zavedla k digitálnímu vzdělávání. Vždy jsem milovala organizaci akcí a přednášení, takže se mi nyní plní sen, kde mohu spojit oboje. Díky dlouholetým zkušenostem v organizaci školení a v lektorování jsme spolu s kolegyněmi a s manželem prošli sítem dotačního programu Ministerstva práce a sociálních věcí a můžete u nás absolvovat kurzy za 18% původní ceny. 82% za Vás uhradí stát.
Naší vizí je pomoci se lidem se lépe orientovat v dnešní digi době a díky různým aplikacím a platformám ulehčit a zpříjemnit lidem práci i život nejen v Karlovarském kraji.
Tento výrok přesně vystihuje podstatu toho, co se během mé koučovací praxe ukázalo jako zásadní pro mnoho žen, se kterými jsem měla tu čest pracovat. Osobní cesta k pochopení sebehodnoty a sebevědomí začala právě v průběhu těchto setkání.
Při každém setkání s ženami různých věkových kategorií jsme vždy narazily na otázky týkající se jejich sebevědomí a sebehodnoty. Mnoho z nich se potýkalo s impostor syndromem, což mě vedlo k hlubšímu zájmu o nalezení efektivních koučovacích technik, které by jim pomohly posílit jejich sebedůvěru.
Výzvy a Inspirace
Během mé praxe jsem cítila potřebu pochopit, jakou techniku zvolit a jak ji uplatnit, aby byla co nejúčinnější pro danou klientku. Také vlastní boj s tématem sebehodnoty mě ještě více motivoval ke studiu koučování s cílem nalézt metody, které by ženám pomohly zvyšovat jejich sebedůvěru.
Sebehodnota a sebevědomí nejsou jen prázdnými pojmy. Jsou to klíčové faktory, které ovlivňují náš život, naši práci a naše vztahy. Práce na jejich posílení je investicí, která se nám mnohonásobně vrátí.
Každá žena má potenciál najít svou vnitřní sílu a sebejistotu, ať už skrze profesionální koučink, využití sebekoučinku nebo osobní introspekci.
Věřím, že zde naleznete inspiraci pro Vaši cestu.
„Už samotná snaha nejdříve zvýšit svou sebedůvěru je většinou špatnou strategií. Vyšší sebedůvěra paradoxně nesmí být hlavním cílem našeho snažení, ale musí být důsledkem jiného snažení. Musíme si stanovit jiný cíl. A to takový jehož splnění nám jako vedlejší efekt přinese i větší sebedůvěru“
(Toman, 2016)
Tento citát od Ivo Tomana krásně shrnuje jeden z klíčových principů efektivního koučování. Snažit se přímo zvýšit svou sebedůvěru může být kontraproduktivní. Místo toho bychom se měli zaměřit na dosažení konkrétních cílů, jejichž naplnění nám následně přinese i větší sebedůvěru.
Sebedůvěra jako důsledek, nikoli cíl
Sebedůvěra je často vnímána jako klíčový prvek osobního a profesionálního úspěchu. Mnozí lidé se snaží přímo zvýšit svou sebedůvěru prostřednictvím různých technik a metod. Nicméně, jak Ivo Toman správně poukazuje, tento přístup může být špatnou strategií. Když se zaměříme na zvyšování sebedůvěry jako na hlavní cíl, můžeme se setkat s frustrací a neúspěchem. Sebedůvěra by měla být vnímána jako důsledek jiného snažení, nikoli jako primární cíl.
Stanovení konkrétních cílů
Místo toho bychom se měli zaměřit na stanovení a dosažení konkrétních cílů.
Tyto cíle by měly být realistické, měřitelné a relevantní pro náš osobní nebo profesionální život. Když dosáhneme těchto cílů, sebedůvěra přirozeně vzroste jako vedlejší efekt našeho úspěchu. Tímto způsobem je naše sebedůvěra založena na skutečných úspěších a pokroku, což je mnohem stabilnější a udržitelnější než sebedůvěra získaná prostřednictvím umělých technik.
Praktický přístup ke zvýšení sebedůvěry
Sebedůvěra je důležitá pro náš osobní a profesionální rozvoj, ale nesmíme ji vnímat jako cíl sám o sobě.
Místo toho bychom se měli zaměřit na dosažení konkrétních cílů, jejichž naplnění nám následně přinese i větší sebedůvěru. Tento přístup je efektivní, protože sebedůvěra získaná prostřednictvím skutečných úspěchů a pokroku je mnohem stabilnější a udržitelnější.
Musíme si stanovit cíle, jejichž splnění nám jako vedlejší efekt přinese i větší sebedůvěru.
Chtěli byste mít větší sebevědomí, ale nevíte, kde začít?
Možná vás překvapí, že nejlepší způsob, jak zvýšit svou sebedůvěru, není zaměřit se na ni přímo.
Podle odborníků je lepší soustředit se na dosažení konkrétních cílů, které vám následně přinesou větší sebedůvěru jako vedlejší efekt. A právě na to jsem se zaměřila ve své diplomové práci.
Ve své závěrečné práci jsem analyzovala data z dotazníků a koučovacích sezení s ženami ve středním věku. Cílem bylo zjistit, jak různé koučovací techniky mohou pomoci zvýšit sebehodnotu a sebevědomí. Možná se ptáte, proč by vás tento výzkum měl zajímat? Zde je několik důvodů:
Reálné příběhy a výsledky: Výsledky mého výzkumu nejsou jen teoretické, ale vychází z reálných příběhů a zkušeností žen, které se rozhodly pracovat na své sebedůvěře. To znamená, že informace a tipy, které zde najdete, jsou ověřené a praktické.
Konkrétní techniky: Pokud hledáte konkrétní techniky, které můžete aplikovat ve svém životě, tento výzkum vám je nabídne. Od identifikace cílů přes plánování až po konkrétní kroky, které můžete podniknout.
Pochopení sebe sama: Dotazníky byly zaměřeny na to, jak ženy ve středním věku vnímají svou sebehodnotu a sebevědomí. Díky tomu získáte lepší pochopení, jak se sebevědomí formuje a co ho ovlivňuje.
Jak může výzkum pomoci Vám?
Praktické rady: Zjistíte, jaké koučovací techniky jsou nejúčinnější pro posílení sebehodnoty a sebevědomí. Tyto rady můžete snadno aplikovat ve svém každodenním životě.
Inspirace: Příběhy žen, které prošly koučovacími sezeními, vám mohou poskytnout inspiraci a motivaci k tomu, abyste začali pracovat na své vlastní sebedůvěře.
Osobní a profesionální růst: Naučíte se, jak může koučink přispět k vašemu osobnímu a profesionálnímu rozvoji, a jak může zvýšit vaši celkovou spokojenost a pohodu.
Zvýšení sebevědomí je cesta, která začíná stanovením konkrétních cílů a jejich dosažením.
Tento přístup je stabilnější a udržitelnější než snaha o okamžitou změnu sebevědomí. Pokud vás zajímají ověřené techniky a příběhy reálných žen, můj výzkum vám může poskytnout cenné rady a inspiraci na vaší cestě k vyššímu sebevědomí.
Role, maska
V průběhu života zastáváme mnoho různých rolí, které se často mění. Mezi tyto role patří být rodičem, partnerem, zaměstnancem, synem nebo dcerou.
Tyto změny v chování jsou ovlivněny mezilidskými vztahy a společenskými rolemi, které v daných situacích zaujímáme.
Většina z nás si uvědomuje, jak se naše chování mění v závislosti na tom, zda jsme v kruhu rodiny, mezi přáteli, kolegy z práce, nebo mezi cizími lidmi. S věkem se rozšiřuje spektrum rolí, které dokážeme zastávat – můžeme být svědomití zaměstnanci, rozhodní šéfové, starostliví rodiče, hraví milenci, zábavní přátelé a mnoho dalších v závislosti na situaci. Z pohledu sociální psychologie rozdělujeme role na životní (syn, dcera, otec, manžel, děd, strýc…), profesní (lékař, zdrav. sestra, učitel, nadřízený, podřízený…) či volnočasové (kamarád, vedoucí kroužku, sběratel…)
Sebeobraz je komplexní soubor představ, které má jedinec o sobě. Zahrnuje vnímání fyzických vlastností, osobnostních charakteristik, schopností, přesvědčení a role ve společnosti. Je formován osobními zkušenostmi, sociálními interakcemi a kulturními vlivy.Sebeobraz ovlivňuje, jak se jedinec vidí, jak se hodnotí a jak se chová v různých situacích.
Je typické, že sebeobraz podléhá různě velkému zkreslení u různých jedinců. Studován je rozdíl mezi tím, jakým chci být – za koho se považuji – jaký ve skutečnosti jsem. (Univerzita H. Králové, Výkladový slovník, https://fim2.uhk.cz/cogn/?Module=dictionary)
Seberealizace a hierarchie potřeb
Seberealizace je proces osobního růstu, kdy jedinec dosahuje svého maximálního potenciálu a plně rozvíjí své schopnosti. Je to cesta k sebepoznání, sebepřijetí a vyjádření své jedinečnosti. Seberealizace zahrnuje poznávání a rozvíjení vlastních talentů, následování osobních cílů a ambicí a život v souladu s vlastními hodnotami a přesvědčeními. Tento proces je často spojen s hlubokým osobním uspokojením a pocitem naplnění. V Maslowově pyramidě potřeb je to nejvýše stojící potřeba. Na rozdíl od ostatních potřeb nevychází z nedostatku, ale z dychtivosti po růstu a poznání.
Individuální hierarchie potřeb je významným motivačním faktorem jednání a ovlivňuje i vědomé či podvědomé kognitivní procesy. (Univerzita H. Králové, Výkladový slovník, https://fim2.uhk.cz/cogn/?Module=dictionary)
Sebehodnota
Sebehodnocení je proces, kdy jedinec posuzuje a vyhodnocuje své schopnosti, výkony a normy a očekávání, ale také vnitřními faktory, jako je osobní sebereflexe a sebekritika.
Vnímání sebehodnoty odpovídá sebedůvěře.
Sebedůvěra
Sebedůvěra je důvěra vlastním schopnostem, rozhodnutím a úsudkům. Jedinec s vysokou sebedůvěrou věří, že je schopen čelit výzvám, překonávat překážky a dosahovat svých cílů. Tento pocit sebejistoty vede k odvaze vstupovat do neznámých situací a přijímat rizika, což je zásadní pro osobní rozvoj a dosahování úspěchů.
Sebeúcta
Sebeúcta je respekt a uznání, které jedinec má k sobě samému. Zahrnuje ocenění vlastních kvalit, schopností a přijetí vlastních omezení. Sebeúcta je základem pro zdravý vztah se sebou samým a je nezbytná pro psychickou pohodu. Odráží se v tom, jak jedinec přistupuje k vlastním potřebám, hranicím a aspiracím. Osoba s vysokou sebeúctou si je vědoma své
vnitřní hodnoty a zachází se sebou s láskou a respektem. Má klíčový význam pro vyvážený emocionální život, neboť pomáhá čelit negativním vnějším vlivům a posiluje vnitřní odolnost.
Sebevědomí
Sebevědomí je míra, jak velkou hodnotu a důležitost přikládá jedinec sám sobě. Vyjadřuje sebeakceptaci a pocit vnitřní hodnoty. Jedinci s vysokým sebevědomím jsou obvykle odvážnější ve svých rozhodnutích, méně ovlivnění vnější kritikou a mají pozitivní pohled na své schopnosti a vlastnosti. Sebevědomí je klíčové pro osobní štěstí a úspěch.
Abychom se mohli dopracovat ke šťastnějšímu a plnějšímu životu, měli bychom dle psychologa Abrahama Harolda Maslowa:
Všechny tyto pojmy se vzájemně ovlivňují. Bez sebevědomí nemá jedinec sebedůvěru ani sebeúctu a bez správné míry sebevědomí není schopen ani relevantního sebehodnocení.
Seberealizace je základním kamenem pro zdravé sebevědomí.
Jádrové přesvědčení
Jádrové přesvědčení je hluboce zakořeněná myšlenka nebo přesvědčení o sobě, ostatních lidech nebo světě, která ovlivňuje, jak člověk vnímá a interpretuje své zkušenosti a reaguje na různé situace. Tato přesvědčení se obvykle formují v raném věku a mohou být výsledkem výchovy, osobních zkušeností a sociálního prostředí.
Jádrové přesvědčení může být pozitivní (např. „Jsem schopný“ nebo „Svět je přátelské místo“), nebo negativní (např. „Nejsem dost dobrý“ nebo „Svět je nebezpečný“). Negativní jádrové přesvědčení může vést k nízkému sebevědomí, úzkosti, depresi a dalším psychologickým problémům.
Tato přesvědčení jsou často nevědomá a automatická, což znamená, že si jich lidé nemusí být plně vědomi. Jsou však velmi silná a mohou být odolná vůči změně. Práce na identifikaci a změně negativních jádrových přesvědčení je častou součástí
koučinkové praxe.
Cílem koučinku je formovat pozitivní jádrová přesvědčení. Příklady: „„Abych byl šťastný, musím být úspěšný ve všem, s čím se setkám!“ – „Abych byl šťastný, musím být uznáván vždy všemi lidmi!“ – „Nemohu žít bez lásky!“ – „Pokud se mnou někdo nesouhlasí, znamená to, že mě nemá rád!“ – „Měl bych být vždy schopen všechno zvládnout sám!“ – „Všichni mi musí stále pomáhat!“ – „Nikomu se nedá věřit!“ – „Všichni mě musí stále poslouchat!““ (Pavel Rataj, Jádrová přesvědčení, dostupné z: https://pavelrataj.cz/kafarna-2/kafarna-texty/jadrove-presvedceni/)
Nízké sebevědomí
Nízké sebevědomí často pramení z negativního vnímání vlastní osoby, které se může jevit jako objektivní realita. Základy tohoto vnímání jsou položeny již v raném dětství a ovlivněny zkušenostmi, událostmi a životními podmínkami, které formují naše pohledy na sebe sama.
Příklady takových formujících zkušeností zahrnují pocity odmítnutí, zanedbání, zneužívání,
kritiku, trestání, nedostatek pozornosti a lásky, nebo pocit vyloučení.
Tyto zkušenosti vedou k vytvoření právě jádrových schémat, jako jsou myšlenky ‚jsem špatný‘, ‚jsem bezcenný‘, ‚jsem hloupý‘, ‚nejsi dost dobrý‘. Tyto vnitřní přesvědčení pak ovlivňují naše životní strategie a chování, protože vycházíme z předpokladu, že jsou pravdivá.
Je nezbytné zamyslet se nad vlastním jádrovým schématem a pochopit, že vzniklo na základě subjektivního názoru lidí z našeho okolí, a ne na základě faktů.
Tyto názory mohou být zkreslené, protože vznikly v době, kdy naše dětská mysl neměla dostatek zkušeností a schopností adekvátně vyhodnotit, že se jedná jen o subjektivní pohled jiné osoby.
Nízké sebevědomí se může projevovat různými způsoby. Často je to viditelné na první pohled z řeči jeho těla i ze způsobu, jakým mluví. Takovýto člověk se neodváží říct svůj vlastní názor, často ho vlastně ani nemá. Potlačuje sám sebe, své potřeby, protože jejich naplnění by znamenalo asertivnější chování a riskoval by tak vznik konfliktu, k jehož
zvládání mu ale chybí zkušenosti či kompetence. (Kotrušová, Nízké sebevědomí, 2023, dostupné z https://www.psychoterapie-kotrusova.cz/)
Dalšími projevy jsou nadměrná přizpůsobivost, strach z kritiky, maskování opačným chováním, setrvávání v problémových, až toxických vztazích, potíže s určováním si svých vlastních hranic.
Jedinou přímou podmínkou pro výběru žen byla věková hranice 35-55 let.
Další podmínkou byla schopnost vyplnit dotazník online formou ve formuláři Microsoft Forms a tedy základní digitální gramotnost.
I přesto jsme se snažila o reprezentativní mix účastnic z různých socioekonomických, vzdělávacích a profesních pozadí, aby byly zastoupeny různé životní zkušenosti a perspektivy. Dotazník byl distribuován pomocí sociálních sítí Facebook a Instagram, ale také přes WhatsApp a následné přeposlání dalším respondentkám.
Demografické informace:
Zahrnovaly základní dotazy na věk, povolání, vzdělání a rodinný stav, aby bylo možné lépe pochopit kontext odpovědí účastnic. Sekce s otázkami zaměřenými na hodnocení jejich osobního vnímání sebehodnoty a sebevědomí.
Použity byly škálové otázky (o 6 stupních vnímání), umožňující účastnicím vyjádřit míru svého souhlasu či nesouhlasu s různými tvrzeními.
Životní Výzvy a Přechody:
Dotazy na zkušenosti s typickými životními výzvami a přechody specifickými pro střední věk, jako jsou změny v kariéře, rodinné dynamice, zdraví a wellness.
Analýza dat kvantitativní metody: Výsledky škálových otázek byly analyzovány kvantitativně, aby bylo možné identifikovat obecné trendy a vzory v sebehodnocení a sebevědomí.
Kvalitativní metody: 1 otevřená otázka byla analyzována kvalitativně, což umožňovalo hlubší pochopení osobních zkušeností a postojů.
Etické aspekty: Bylo zajištěno, že všechny účastnice poskytly informovaný souhlas před účastí ve výzkumu. Všechna data byla zpracovávána s respektem k soukromí účastnic a v souladu s relevantními právními a etickými normami. Metodologie dotazníku byla navržena tak, aby poskytla komplexní a věrohodný pohled na sebehodnotu a sebevědomí žen ve středním věku.
Pro celkové hodnocení šetření jsem tedy pracovala se 147 vyplněnými dotazníky. Průměrný věk respondentek byl 44 let.
38 % respondentek mělo magisterské vzdělání, 20 % respondentek bakalářské.
Středoškolské vzdělání mělo 34 % a vyučených bylo 6 % účastnic. 2% vzdělání neuvedly.
Pro srovnání v České republice je v kategorii žen 35-55 let vysokoškolsky vzdělaných cca 13 % žen, cca 20 % má střední školu s maturitou.
Tento rozdíl ve vzdělání běžné populace a respondentek mého dotazníku je dle mých úvah způsoben dvěma faktory:
Má sociální bublina zahrnuje více vysokoškolsky vzdělaných lidí, dotazník byl distribuován více do těchto skupin.
Čím vyšší je vzdělání jedince, tím vyšší je zájem o osobní rozvoj a vědomí o možnostech, které osobní rozvoj nabízí. Vysokoškolsky vzdělané ženy mohou být více vystaveny diskusím a materiálům, které zdůrazňují význam sebeporozumění a sebeúcty, což může vést k většímu zájmu o tato témata a ochotě účastnit se průzkumů, které se jimi zabývají. Dotazník byl například předán i ženám žijícím na ubytovně, ale dotazník vyplnila pouze 1 žena.
56 % respondentek byly zaměstnané, 29 % respondentek podniká. Na rodičovské dovolené bylo 5 % a 8 % uvedlo jinou formu pracovního poměru. 2 % účastnic otázku vynechalo.
Digitalizace a umělá inteligence převracejí trh práce naruby. Během několika příštích let může zmizet až polovina pracovních míst tak, jak je známe. Studie Aspen Institutu předpovídá, že do roku 2030 bude 90 % pozic vyžadovat alespoň základní digitální dovednosti – což je obrovský skok oproti dnešním 54 %. Právě tento vývoj se stal impulsem pro vznik projektu Jsem v kurzu, který má za cíl připravit české občany na změny, jež přichází s nástupem digitalizace a robotizace. Tento projekt má jednoduché, ale velmi důležité poslání: pomoci zajistit lidem budoucnost na trhu práce.
Vzhledem k tomu, že umělá inteligence postupně nahrazuje určité pracovní pozice, je klíčové, abychom jako jednotlivci neustále rozvíjeli své schopnosti. Jsem v kurzu vám nabízí jedinečnou možnost zvýšit svou kvalifikaci v oblasti IT dovedností a připravit se tak na změny na trhu práce. Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR nabízí prostřednictvím Národního plánu obnovy stovky milionů korun na rozvoj těchto dovedností – a právě vy můžete být těmi, kdo z této příležitosti vytěží maximum.
Účastníci projektu získávají cenné know-how, jehož hodnota se pohybuje v desítkách tisíc korun, a stát hradí až 82 % nákladů na školení.
Projekt Jsem v kurzu je plně online, což znamená, že pro přihlášení nepotřebujete žádné zbytečné papírování. Pokud zvládnete objednávku na e-shopu, zvládnete se registrovat i na kurz. Celý proces je velmi jednoduchý: vyberete si školení, přihlásíte se přes datovou schránku nebo identitu občana, a po schválení Úřadem práce zaplatíte pouze 18 % z celkové ceny kurzu. Stát za vás zbylou částku až do výše 50 000 Kč zaplatí.
Tento program je určený pro všechny – ať už jste zaměstnanec, podnikatel, student nebo třeba maminka na rodičovské dovolené. Jedinou podmínkou je mít trvalý pobyt v České republice.
Jedním z mýtů, se kterým se často setkáváme, je názor, že je projekt Jsem v kurzu určen jen pro nezaměstnané. To je ale chybná představa. Cílem programu je podpořit digitální gramotnost široké veřejnosti, ať už jste zaměstnaní nebo podnikáte. Nezáleží na tom, zda hledáte práci, nebo si jen chcete rozšířit své dovednosti – program je tu pro vás.
Důležité je počítat s tím, že schvalovací proces může nějakou dobu trvat, proto je dobré se na kurz přihlásit s dostatečným předstihem – minimálně měsíc dopředu. Jakmile vás Úřad práce zaeviduje jako zájemce o zaměstnání, může za vás kurz uhradit a po jeho skončení vás opět z evidence vyřadí.
Jsem v kurzu je skvělou příležitostí pro ty, kdo chtějí být připraveni na budoucnost. Trh práce se mění neuvěřitelným tempem, ale ti, kteří investují do svého vzdělání, se nemusí obávat o své pracovní příležitosti. Vzdělání otevírá dveře novým pracovním možnostem a zvyšuje vaši konkurenceschopnost. Neváhejte tedy využít tuto skvělou příležitost a získejte podporu na cestě k novým dovednostem a lepší kariéře.
Zadáním e-mailové adresy a kliknutím na tlačítko „ODESLAT“ souhlasíte s našimi zásadami pro ochranu osobních údajů a s tím, že Vaši adresu zařazujeme do naší databáze kontaktů. Z odběru se můžete samozřejmě kdykoliv odhlásit. Vaše e-mailová adresa je u nás v bezpečí.